Odwróć zajęcia na swoją korzyść

Case study

Odwróć zajęcia na swoją korzyść

Twórca/Twórcy Aleksandra Wilk, Wydział Zarządzania
Jednym słowem Wykorzystanie odwróconej klasy zwiększyło zaangażowanie w samodzielne zapoznawanie się z materiałami do zajęć
Metoda Flipped classroom Test sprawdzający Praca grupowa Grywalizacja Prezentacja
Kontekst Psychologiczne aspekty reklamy, Sześć reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego, II rok II stopnia
Przebieg

Na kilka dni przed zajęciami, w kursie na platformie UPeL umieszczane były materiały, z którymi studenci mieli się zapoznać. Materiały miały formę krótkich materiałów wideo, podlinkowanych artykułów lub treści opracowanych przez prowadzącego.

W przypadku „Sześciu reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego” był to opis każdej z reguł, wraz z podanymi przykładami zastosowania jej w marketingu i reklamie. Studenci i studentki po zapoznaniu się z materiałami, mieli zastanowić się z jakimi regułami spotkali się podczas oglądania reklam i czego konkretnie dotyczyły te reklamy.

Po rozpoczęciu zajęć studenci i studentki dowiadywali się, że będą rozwiązywać test sprawdzający poziom ich wiedzy (co wprowadzało początkowo sporą konsternację), a następnie, że test ten będzie rozwiązywany w parach i przy wykorzystaniu smartfonów (jeszcze większa konsternacja). Testy przybierały formę grywalizacji i były adaptacją popularnych programów (np. Milionerzy lub Familiada) lub miały formę testów w aplikacji Kahoot! Trzy pary osób studiujących z najlepszymi wynikami testów otrzymywały plusy, które wpływały pozytywnie na ocenę zaliczeniową z ćwiczeń. W przypadku „Sześciu reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego” test polegał na obejrzeniu 20 krótkich spotów reklamowych i dopasowaniu do każdego z nich jednej zastosowanej w nim reguły.

Przeprowadzenie testu zajmowało około 30 minut, a pozostały czas przeznaczany był na pracę grupową (4-5 osób), polegającą na zastosowaniu zdobytej wiedzy w praktyce. W przypadku „Sześciu reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego” było to stworzenie pomysłu na reklamę wybranego produktu przy zastosowaniu jednej z metod. Każda grupa pracowała na tym samym produkcie, ale przy wykorzystaniu innej metody. Pod koniec zajęć, grupy prezentowały stworzone koncepcje, które następnie omawiane były na forum przez wszystkich studentów i prowadzącego.

Korzyści

Studenci i studentki poza kluczową wiedzą merytoryczną dotyczącą omawianych zagadnień kształtowali takie kompetencje jak poczucie odpowiedzialności, systematyczność, umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w praktyce, praca w grupie.

Metoda flipped classroom pozwoliła na lepszą organizację ćwiczeń i poświęcenie ich w pełni na aspekty praktyczne, a nie teorię. Potrzeba poruszania niektórych zagadnień teoretycznych była wynikiem prowadzenia wykładów i ćwiczeń przez różnych prowadzących.

Zastosowanie metody flipped classroom pozwoliło usprawnić przebieg zajęć i w pełni poświęcić je aspektom praktycznym omawianych zagadnień.

Taki tryb pracy oraz system zdobywania plusów i elementy grywalizacji, wpłynął na znaczą poprawę poziomu atrakcyjności zajęć w percepcji studentów (wnioski z ankiet studenckich).

Przełożyło się na znaczny wzrost ich zaangażowania w samodzielne zapoznawanie się z przygotowanymi materiałami, pracę grupową podczas zajęć oraz poziom frekwencji.

Nowoczesne metody kształcenia

Powrót

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej